Рецензия к фильму «дум» от regolas

Содержание фильма «Дум»:

Космодесантники отправляются расследовать странные события в исследовательский центр на Марсе…

Исследовательская станция Олдувай на Марсе была закрыта и помещена на карантин по неясным, причинам. Никому не разрешается входить или выходить, кроме тактического отряда быстрого реагирования, хорошо вооруженного подразделения морского спецназа, направленного для решения этой проблемы. RRTS возглавляет хладнокровный, спокойный и собранный сержант с Джоном «Жнецом» Гриммом. Выступая в качестве его заместителя Жнец проявляет особый интерес к этой миссии, его сестра, доктор Саманта Гримм, является одним из ученых-исследователей на Олдувае. Команда отправляется на Марс. Первоначально обнаруженный рабочими Олдуваи, назван Ковчегом. Их приветствует техник по имени Пинки, который сообщает им, что при срабатывании аварийной сигнализации Ковчег был изолирован от остальной части базы, чтобы убедиться, что телепорт работает. 

Войдя в карантин, морпехи обнаруживают членов научной группы, которые превратились во враждебных зомби — подобных монстров. Некоторые из них еще больше мутировали. Хотя существа пытаются заразить некоторых из оставшихся людей, другие сразу же погибают. После того, как несколько морских пехотинцев убиты, Сержант требует больше узнать об исследованиях, проводимых на станции. Саманта в конце концов неохотно объясняет.

Раскопки на археологическом участке обнаружили останки древней марсианской расы. Хотя они были более или менее людьми, они были технологически продвинутыми и, по всей видимости, проводили исследования генетических манипуляций. В результате была создана искусственная 24-я хромосома, которая интегрируется с существующей ДНК субъекта. Целью новой хромосомы было превращение людей в сверхлюдей с повышенной силой, ловкостью и выносливостью. Ученые Олдуваи экспериментировали с хромосомой, вводя ее осужденным убийцам. Однако вместо того, чтобы стать сверхчеловеческими, испытуемые превратились в ужасных монстров, и ученые потеряли контроль над объектом.

Саманта пришла к выводу, что то, что хромосома делает с человеком, зависит от того, есть ли у этого человека определенные тенденции; по существу сводится к тому, являются ли они по своей сути «добрыми» или «злыми». Хорошие люди становятся сверхчеловеческими, как и планировалось, а злые люди становятся бездумно жестокими монстрами, которые инстинктивно «заражают» других злых людей хромосомой и убивают хороших людей. Это была вспышка монстров, которая в конечном итоге привела к уничтожению марсианской цивилизации тысячи лет назад. Морпехи должны преследовать монстров до подземного объекта UAC на Земле и обнаружить, что оно захвачено.

Сардж решает, что они должны убить всех до последнего человека на базе, поскольку они могут быть заражены болезнью, и ее необходимо сдержать любой ценой. Однако отряд не знает, что сам Сардж уже заражен. Когда Малыш, новичок команды, отказывается убить группу выживших женщин и детей, которые явно не инфицированы, Сардж небрежно убивает его. Один за другим члены RRTS погибают от зараженных людей. 

Жнец серьезно ранен рикошетом пули, и Саманта вынуждена ввести ему 24-ю хромосому, зная, что ее брат по своей природе хороший и что сверхчеловеческие способности, которые он дает, исцелят его раны. Он просыпается и встречается с Сарджем, который начинает трансформироваться. Эти двое сражаются в рукопашной, и Жнец побеждает Сарджа. Сардж убит, портал разрушен, а исследование 24-й хромосомы застряло на Марсе, где никто никогда не сможет использовать его во зло. 

Музыка

Джордж Акогни и Джон Дебни написали музыку к фильму. В саундтрек к фильму также входят «Раливени (Железная дорога)» в исполнении Сан Глена, «Поделись со мной», написанный и исполненный Аюбом Огада и Измаилом Памфиллом, « Чашка кофе, сэндвич и ты » по сценарию Джозефа Мейера , Билли Роуза. и Аль Дубин , «Завтрак», написанный Карлом Сталлингом , «Кабойи, Кабойи (Дятел)» в исполнении Наны, «Просто вечеринка» в исполнении Fabulous Fantoms, «Умлозело Колыбельная» в исполнении Нео Муйанги и брата Клемента Ситхола, « When You Falling » в исполнении Afro Celt Sound System (как The Afro Celt Sound System) с Питером Габриэлем и «Into the Light» в исполнении World Beaters и Аюба Огада .

Саундтрек

Дума (саундтрек к фильму)

Фильм счет / Саундтрек альбом поРазличные художники, Джордж Акогни и Джон Дебни

Выпущенный 8 ноября 2005 г.
Записано 2005 г.
Жанр Оценка фильма Альбом саундтреков
Длина 40 : 46
Этикетка Варез Сарабанда
Режиссер Разные художники Джордж Акогни Джон Дебни
Джордж Акогни и Джон Дебни оценки фильма хронология
Играя для крепостей (1986) Дума (оригинальный саундтрек к фильму) (2005) Двойка Бигалоу: Европейский жиголо (2005)
Синглы из » Думы» (саундтрек к фильму)
  1. «Kaboyi, Kaboyi (Дятел)» Год выпуска : 2005

Duma (Оригинальный саундтрек к фильму) — это альбом саундтреков к фильму и музыка к фильму, написанные различными артистами, Джорджем Акогни и Джоном Дебни, и он был выпущен 8 ноября 2005 года Варезой Сарабандой . Ни одна из первых 9 песен, представленных ниже, не вошла в релиз Varese Sarabande.

Список саундтреков

  • Раливени (Железная дорога) — Исполняет Сан Глен
  • Поделись со мной — Написано и исполнено Аюбом Огада и Измаилом Памфиллом
  • Чашка кофе, бутерброд и вы — по сценарию Джозефа Мейера , Билли Роуза и Эла Дубина
  • Завтрак — по сценарию Карла Сталлинга
  • Кабойи, Кабойи (Дятел) — Исполняет Нана
  • Просто вечеринка — в исполнении Fabulous Fantoms
  • Умлолозело — Колыбельная — Исполняют Нео Муйянга и брат Клемент Ситхол
  • When You Falling — Исполняет Afro Celt Sound System (как The Afro Celt Sound System) с Питером Габриэлем
  • Into The Light — Исполняют World Beaters и Аюб Огада
  • Фири — Птичьи песни
  • Дума осиротела
  • Милый котенок монтаж
  • Папа болен
  • Переехать в город
  • В школе
  • Приходить домой
  • Толкая мотоцикл
  • Наземная Яхта
  • Оставляя Рип
  • Дума видит Crocs
  • Land Yacht Remix
  • Croc River
  • Изменять
  • Свобода
  • Доброй ночи
  • Беги в деревню
  • Ксан и Дума прощаются
  • Исса Колыбельная

Plot

SPOILER WARNING: Plot details follow.

The marines arrive at the ARK facility

Olduvai Research Station on Mars has been shut down and placed under quarantine, for reasons that are unclear but ominous. No one is allowed in or out except the Rapid Response Tactical Squad, a heavily armed marine special forces unit dispatched to handle the problem. The RRTS are lead by the cool, calm, and collected Sarge, with John «Reaper» Grimm. serving as his second-in-command. Reaper has a special interest in this mission; his sister, Dr. Samantha Grimm, is one of the research scientists on Olduvai. The team travels to Mars through a wormhole originally discovered by the Olduvai workers, named the Ark. They are greeted by a technician named Pinky, who informs them that when emergency alarms were tripped, the Ark was sealed off from the rest of the base, in order to make sure the teleporter was not compromised.

Upon entering the quarantined area, the Marines discover members of the science team who have changed into hostile zombie-like monsters. Some of them have mutated even further, becoming creatures resembling Imps. Although the creatures attempt to infect some of the remaining humans, others are killed outright. After several Marines are killed, Sarge demands to know more about the research being conducted at the station. Samantha eventually reluctantly explains.

Excavations at an archaeological site have revealed the remains of an ancient Martian race. Although more or less human, they were technologically advanced, and apparently performed research into genetic manipulation. The result was an artificial 24th chromosome, which integrates itself with the subject’s existing DNA. The purpose of the new chromosome was to transform individuals into superhumans, with enhanced strength, agility, and endurance. The Olduvai scientists experimented with the chromosome, injecting it into convicted murderers. However, instead of becoming superhuman, the test subjects transformed into hideous monsters, and the scientists lost control of the facility.

Samantha has come to the conclusion that what the chromosome does to a person depends on whether or not that person has certain tendencies; essentially coming down to whether they are inherently «good» or «evil»; good people become superhuman, as planned, but evil people become mindlessly violent monsters, who instinctively «infect» other evil people with the chromosome and murder good people. It was an outbreak of the monsters that ultimately lead to the destruction of the Martian civilization thousands of years ago. When the Marines fail to protect the wormhole, they must pursue the monsters back to the underground UAC facility on Earth, and find it overrun.

Sarge decides that they must kill every last human on the base, as they could be infected by the disease, and it must be contained, at any cost. The squad is unaware, however, that Sarge himself has already been infected. When The Kid, the team rookie, refuses to kill a group of women and children who have survived and are obviously not infected, Sarge casually murders him. One by one, members of the RRTS are killed by the infected humans. Sarge is dragged away while Reaper and Samantha escape.

Reaper is seriously injured by a ricocheting bullet and Samantha is forced to inject him with the 24th chromosome, knowing that her brother is inherently good and that the superhuman abilities it brings will heal his wounds. He awakens to find himself alone, and after battling various monsters (including a mutated Pinky, who has, appropriately enough, become a Pinky Demon), meets with Sarge, who is beginning to transform. The two fight hand-to-hand, and Reaper defeats Sarge by throwing him through the Ark — followed by a grenade. Sarge is killed, the portal is destroyed, and the research into the 24th chromosome is trapped on Mars where no one will ever be able to use it for evil. The film ends with Reaper, carrying an unconscious Samantha, riding the elevator from the Ark facility to the surface.

Spoilers end here.

Criticisms

The Doom movie was criticized on a number of points by most people who had played or were otherwise familiar with the games. Many objections had to do with the plethora of differences between the film and the games:

  • The origin of the «demons» is no longer Hell (nor is it implied that Hell itself exists, outside of an off-handed reference to a curse Reaper utters to Sarge near the end of the film: «…go to Hell!»), but rather from a 24th chromosome. The creatures are all former humans, although some have mutated into monster shapes. Many fans thought this was a cop-out and turned the film into «just another zombie movie». It is worth noting that some pre-release publicity was quite vague on exactly this issue (see the Ain’t It Cool News interviews linked below). One can argue, however, that the film’s clear mentioning of the soul does hint at Hell’s existence.
  • Iconic weaponry such as the BFG9000, chaingun, and chainsaw are not used much. The BFG fires only three shots (one of which is off camera and none of which are depicted impacting creatures), the chaingun fires for about 10 seconds total, and the chainsaw is only used for one scene. A shotgun is only fired four times, and what appears to be a plasma rifle is never fired. The explosion of a BFG projectile also appears more like a giant ball of corrosive mucus, rather than a massive green energy burst as in the games.
  • The monsters themselves are inaccurate and/or sparse — it was expected the zombies would be carrying guns, the Imps and Hell Knights would throw balls of energy, and that the other monsters in the game would appear. Instead, the monsters only attack close-up, the zombies act like ordinary horror movie zombies, almost entirely human and unarmed, and the Imp lacks its signature fireballs, though it can stab a parasite into a human being, which infects them with the 24th chromosome. A very large, muscular monster, referred to in the credits as the Hell Knight, makes an appearance, though it lacks any special abilities whatsoever and is instead simply very, very strong and resistant to injury. Much to the disappointment of fans, many famous Doom monsters do not make an appearance at all. Perhaps the most noticeable absences are those of the Cacodemon, Cyberdemon, and Spider Mastermind. Conversely, the sole Demon in the movie appears almost identical to the version of the monster from Doom 3, save for having wheels instead of cybernetic rear legs.
  • The first-person sequence is only five minutes long, despite the original prediction of 3/4 of the movie being first-person. (A longer cut is included as a bonus feature on the DVD.)
  • In general, the film failed to capture either the tense, scary, and foreboding atmosphere of Doom 3 (which the movie most closely resembles) or the constant run-and-gun action of the original game.

In addition, the idea of whether a test subject becomes a monster (like Sarge) or evolves to a superhuman being (like Reaper) depends on whether he or she is genetically «good» or «evil», has been criticized as unreasonable, especially considering the fact that virtually everyone else was transformed into a monster; however, that criticism ignores the group of unaffected people executed by Sarge. In addition, Dr. Samantha Grimm’s statement about «good» and «evil» were rooted in the biochemistry of the individuals, which has a scientific basis as the acts we would consider «evil» and the individuals’ likeliness to commit them are known to have genetic (essentially chemistry) factors. One could also argue the many individuals working there had genetic predispositions to psychopathic behavior as the environment was risky (psychopathy is correlated with low anxiety) and involved questionable experiments. Epigenetics might have been another cause too, in which the environment affects gene expression. Various arguments, such as the actual existence of a , have been made, none with substantial evidence to fully end the debate. Ryan Davis of Giant Bomb commented in a review of the film that the idea of good or evil genetics is no less «silly» than the idea of a demonic invasion of Mars, making it unclear what exactly the writers intended to accomplish.

It is believed that all of these points contributed to the film’s box-office failure, and its rejection by fans.

участок

Действие происходит в стране Южной Африки. История начинается с того, что детеныш гепарда осиротел после того, как его мать была убита львами. Детёныш находят на обочине дороги мальчик по имени Ксан ( Александр Микаэлетос ) и его отец Питер ( Кэмпбелл Скотт ). Первоначально не желая принимать дикое животное, Питер соглашается позволить Ксану позаботиться о детеныше. Они называют его «Дума», что на суахили означает гепард. С годами Дума становится частью семьи, которую внимательно воспитывает Ксан. Когда он приближается к совершеннолетию, Питер и Ксан решают научить Думу бегать, заставляя его гнать рядом с мотоциклом Питера, который едва может угнаться за ним. Но когда Дума почти полностью выросла, к ужасу Ксана, его отец говорит ему, что пора взять его друга в его настоящий дом, пока он не стал слишком старым, чтобы выжить в своей родной среде обитания. Его отец говорит Ксану: «Дума должен жить той жизнью, для которой родился — иначе он никогда не будет полностью жив».

Ксан неохотно соглашается, но их планы должны быть отложены, когда его отец внезапно заболевает и умирает, а Ксан и его мать ( Хоуп Дэвис ) должны переехать в Йоханнесбург. С ними идет Дума, которая разрушает их жизнь в городе. Тетя Ксана в ужасе от Думы, которая любит подкрадываться и удивлять ее, и когда Дума сбегает и наносит катастрофический визит в школу Ксана, им двоим приходится бежать из города, чтобы не допустить попадания Думы в плен. Не зная, куда идти, Ксану приходит в голову идея — он выполнит план, изложенный его отцом, заберет Думу домой в соседнюю страну Ботсвану, через раскаленные соляные ванны Макгадикгади , через дельту Окаванго и в горы Эронго.

Ксан едет к месту назначения на старом мотоцикле своего отца с Думой в коляске . После того, как на лугах закончилось топливо и вода, они находят тень под разбитым самолетом. Там им противостоит Рипкуна ( Имонн Уокер ), таинственный бродяга в собственном путешествии. Хотя Ксан вовсе не уверен, что может доверять Рипу, он соглашается пойти с ним. Ксану удается превратить неподвижный мотоцикл в парусную лодку по пустыне из парашюта после крушения самолета. Трио пробивается , пока они не сталкиваются с untraversable щетки в пустыне Калахари и должны отказаться от мотоцикла. Пытаясь найти убежище, Рип попадает в заброшенную алмазную шахту у пещеры, и Ксан решает покинуть его, так как подозревает, что он ведет его в город, а не в джунгли, чтобы продать Думу и получить награду за обнаружение. его. Однако, когда Дума попадает в ловушку, а Ксана сбивает без сознания кабан, Рип спасает их обоих, сбежав из шахты через вентиляционную шахту.

Вскоре они достигают дельты Окаванго , где на Ксана нападают смертоносные животные и бурлящие пороги реки Тамалакане , но ему уже слишком поздно возвращаться. Ксан, Рип и Дума прорываются через Окаванго , и, наконец, видны горы Эронго на границе Ботсваны и Намибии. Однако, как только они добираются туда, на Ксана внезапно нападает рой мух цеце . Чтобы защитить его от смертельного укуса, Рип прижимается к Ксану и его кусают сотни мух. Вскоре он заболевает сонной болезнью , и Ксан отвозит его в соседнюю деревню, где ему могут помочь; вскоре выясняется, что те, кто заботится о нем, на самом деле его собственная семья. Позже той же ночью за деревней Дума выходит один и начинает кричать в горы. Дума находит, что к нему зовет еще один гепард, и они довольно быстро сближаются. Никогда не объясняется, является ли это еще одним гепардом-самцом или на самом деле является одним из братьев и сестер Думы. Ксан слышит эту активность и понимает, что именно здесь он и Дума должны расстаться. Ксан прощается с Думой, и Дума приходит к Ксану, прощается в последний раз и возвращается, чтобы поиграть со своим новым другом. Ксан возвращается к Рипу в деревне. Перед титрами он показывает, что Ксан воссоединяется со своей матерью.

Trivia

  • The characters Dr. Carmack and Dr. Willits are named after John Carmack and Tim Willits of id Software.
  • Pinky’s character is named after the very monster into which he later transforms. The demon in both classic Doom and Doom 3 is nicknamed «Pinky» or «Pinky demon».
  • Unlike in the games, the movie features a Hell Knight wielding a chainsaw.
  • The «extended edition» DVD has a running time of 1 hour 53 minutes, which adds 15 minutes of footage that was removed for the original release.
  • If the DVD of the initial release of Doom is inserted into an original Xbox, it allows the user to play a demo of the Xbox version of Doom 3.
  • The special features in the unrated version contains content not available in the regular edition such as the creation of Dwayne Johnson’s transformation and tips to use in Doom 3.
  • In the original script by Dave Callahan, various demons were included, including a «Spider skullington», an «obscene female demon», a version of the Arch-Vile that had a number of insect-like appendages and a Cacodemon. The latter was omitted due the creators «not being able to make it look right».

Production history

A movie based on the series has been widely expected since the original game’s publication in 1993. In 1994 or 1995, id Software sold Doom’s movie rights to two studios, reportedly Universal Pictures and Columbia Pictures, but the rights expired (apparently due to a lack of timely production). In 2002, it was reported that Warner Brothers had acquired the rights, which were subsequently lost and then given to Universal Pictures in 2003. Universal moved the film into production in 2004.

Details known before release

  • id Software was heavily involved in the movie’s production and development from the start. They reviewed the script that was used in the movie and approved it.
  • One of the weapons included in the movie is the BFG 9000, referred to as the «Bio Force Gun v3.14», although Sarge says «that’s a big fucking gun» (the true meaning of the initials) when he gains access to the weapon.
  • The Union Aerospace Corporation (UAC) from the games is also featured in the film.
  • Certain monsters from the series are included, such as a Hell Knight, Imps, zombies, and a Demon.
  • The film contains much gore, violence, and harsh language, and has been rated R in the US and in the UK.
  • An action scene between Reaper’s injection and his fight with Sarge is filmed in a «helmet-cam» style (such as might be integrated in advanced infantry armor), nearly identical to a player’s perspective in a first-person shooter.
  • A theatrical trailer (1:57 in length) was released by Universal Pictures, and is available on the film’s web site. It reveals that Olduvai Station is a UAC research facility located on Mars.
  • It has been reported, via the IMDb Pro forum for the Doom movie, that Universal Pictures gives the movie’s running time as 98 minutes.

Timeline

  • November 27, 2003: Computer Gaming World stated that Warner Brothers is indeed working on the Doom movie and has placed it on the fast track. A revised script was submitted to id Software and approved; John Wells (producer of ER) and Lorenzo Bonaventura (who introduced The Matrix to Warner Brothers) had signed on to the project. Concept art and storyboards have been delivered by Federico D’Alessandro, who has worked on various movies, music videos, and video game covers and advertisements.
  • May 15, 2004: The Associated Press, in an article regarding film adaptations of video games, mentioned that «oon, more blockbuster game franchises, such as ‘Halo’ and ‘Doom’, are expected to become the basis of movies».
  • June 2, 2004: Variety reported that Warner Brothers has lost the rights to the Doom movie and Universal Studios has acquired them. Variety confirms that the Doom movie will be based on Doom 3.
  • June 4, 2004: IMDb Pro reported that Warner Brothers has lost the rights to the Doom movie and that Universal Studios has picked them up. Also, Enda McCallion has been signed as the film’s director.
  • August 9, 2004: A Doom 3 article in an issue of Time Magazine mentioned that Universal is set to film the Doom movie in Prague in the winter of 2004-2005.
  • August 10, 2004: The Hollywood Reporter stated that Doom will have a wide release on August 5th, 2005.
  • August 15, 2004: The Hollywood Reporter reported that John Wells Productions is currently in pre-production for the Doom movie.
  • August 18, 2004: The Box Office Prophets website listed the release date as August 5, 2005. Their article also confirmed that Universal has Doom on a production schedule of «Winter 2004-2005» in Prague’s Barrandov Studios.
  • September 15, 2004: Variety and the Hollywood Reporter reported that Karl Urban has been cast as the star, John Grimm, the leader of a special forces team. Enda McCallion dropped out of the project and Polish director Andrzej Bartkowiak signed on to be the director. Production was set to start in mid-October with an August 5, 2005 release date. Universal Pictures was reportedly talking to Dwayne Johnson regarding a role in the Doom movie.
  • September 22, 2004: The Hollywood Reporter reported that Universal Pictures has cast Rosamund Pike as a scientist named Samantha.

Sources

This page uses content from Wikipedia. The original article was at Doom (film). As with Doom Wiki, the text of Wikipedia is available under the GNU Free Documentation License.

  • Bartkowiak, Andrzej (Director). Doom (Unrated Extended Edition) . USA: Universal Studios, 2005.
  • IMDb page
  • Rotten Tomatoes page
  • Hollywood’s Interest in Video Games Grows (Associated Press article of May 16, 2004; archived at KOTV.com)
  • IMDb Pro article about the Doom movie (requires registration)
  • Doom The Doom movie at Box Office Prophets
  • «Doom’s day for Pike with Universal Pics» at hollywoodreporter.com (requires registration)
Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector